2014-03-10

Mario Palmaro R.I.P.

Nyheten når oss att en av kyrkans mest hängivna lekmän, Mario Palmaro avlidit blott 45 år gammal. Mario Palmaro har uppmärksammats i KATOLSK OBSERVATÖR för sina ifrågasättande artiklar han skrev tillsammans med Alessandro Gnocchi, båda anställda på Radio Maria, gentemot nuvarande pontifikat och de signaler som det utsänder. För detta fick han avsked från Radio Maria. Påven kontaktade honom emellertid omedelbart då hans svåra sjukdom blev känd och de hade en respektfull kontakt. Om detta har vi rapporterat i en rad artiklar, se nedan.
 

 I en intervju med en tidning nyligen sade han efter påvens uppmuntran under sin sjukdom:
 
"Man ser på korset och förstår att detta är hjärtat av tron: utan offret finns ingen katolsk tro. Du kan alltså  tacka Gud för att han har gjort dig till katolik,  en syndare förvisso, men som i kyrkan har en omtänksam mamma.

Sjukdomen är alltså en tid av nåd, men ofta dyker det upp fåfängligheter och meningslösheter som har följt oss under en hel livstid, eller ännu värre saker. Jag menar den våndan du borde ha haft för själens öde, för din egen frälsning som ingen kan vara säker på.
Å andra sidan, vad jag kan lära från sjukdomen är att känna ett stort antal människor som vill mig väl,  och som ber för mig, familjer som ber rosenkransen på natten med barnen för mitt tillfrisknande, och jag saknar ord för att beskriva skönheten i denna erfarenhet. Det är en förhandsvisning av Guds kärlek i evighet. Den största smärtan jag känner, är tanken på att behöva lämna den här världen, som är så stor, så tragisk, men samtidigt så vacker, att lämna så många vänner, mina släktingar, men mest av allt min fru och mina barn, som fortfarande är barn, att de lämnas bakom mig. Ibland kan jag tänka på mitt hem, mina studier och livet -  kommer något att finnas kvar även om jag inte kommer att finnas? Det är en smärtsam, men mycket realistisk tanke. Det får mig att förstå att jag var en enkel tjänare, och är det än,  och att alla de böcker jag skrivit, alla föredrag jag höll och de artiklar som jag har skrivit, är i slutändan bara halm.
 
Men jag hoppas på en barmhärtig Herre och att andra kan ta del av mitt arbete, mina ambitioner och min kamp, för att fortsätta den eviga duellen.

Mario Palmaro, R.I.P.



Inga kommentarer: