Och här hände alltså att man i korrumperade länder bekänner sig i högre grad till religiös tro. Tänka sig!
Bo Rothstein tvekar inte att - i vanlig ordning - göra de mest halsbrytande akrobatnummer på grundval av dessa enkäter. Han har gått in och läst på katolska kyrkans och judiska församlingens hemsidor:
Katolska kyrkan i Sverige säger att man arbetar för att alla människor ska ha ”rätt till ett värdigt liv; en bra utbildning, en rättvis inkomst som man kan leva på och värdiga arbetsförhållanden”. Judiska församlingen i Stockholm framhåller på sin hemsida vikten av att alla församlingsmedlemmar efter förmåga deltar i arbetet för ”att skapa en bättre värld för allas bästa”.
Och så kommer skjutjärnet fram:
En fråga är då hur väl religionerna lyckas med sina goda föresatser.
Bo Rothstein tycks alltså inte förstå att varken katolska kyrkan i Sverige med sina 106 000 medlemmar eller judiska församlingen, med sina 4400, finns till för att skapa en bättre värld. Detta är så att säga en sidoeffekt av att man tror att Gud skapat människan till sin avbild och att människan därför också måste lyssna till Guds röst. Men Gud utvalde inte sitt folk och sände inte Jesus för att utrota fattigdomen eller förbättra levnadsstandarden. Utan för att rädda människan. Det framgår ju inte vilka religioner som åsyftas i enkäterna - dras alla över en kam? - men det är rörande att Rothstein har så höga förväntningar på religionens verkningar, att han tror alla blir goda alldeles bara genom att ha en tro på något transcendent. Nåväl, kanske det bara är ett utslag av desperation och förtvivlan att tro på Gud - i de fattiga länderna tycks ju religionen ha större fotfäste. Bo Rothstein luftar ordentligt sina fördomar:
En given invändning mot detta resonemang har länge varit att människor som lever under svåra förhållanden i sin desperation har större anledning att vända sig till religionen. Denna invändning har emellertid nyligen slagits i spillror av undersökningar från det ekonomiskt välmående USA. När man där jämfört barn som växer upp i religiösa och sekulära familjer visar sig de senare vara mer toleranta, mindre rasistiska, mindre nationalistiska och de löpte mindre risk att hamna i fängelse. Således, även i ett ekonomiskt synnerligen rikt land som USA ser vi denna icke-effekt av religion på etiskt handlande och moral.
Här måste man väl ändå säga stopp och belägg. Den goda människan definieras uppenbarligen här av att man är tolerant (mot vad?), inte så rasistisk som troende (!) inte nationalistisk (?) och att man ser till att inte åka dit för polisen (vilket rika ateister är bra på att undvika?). Har Bo Rothstein någon koll på demografiska fakta, så borde han veta hur stor invandringen är från fattiga, katolska länder, som Mexiko och Centralamerika, till USA. Det är knappast religionen som leder till kriminalitet, och det är inte fattigdomen som leder folket till kyrkan, utan tron som de får förmedlad från sina föräldrar.
Rothstein avslutar med att avfärda religionen helt från samhällets yta. Den må var och en behålla för sig själv, i det privata.
Man saknar här ens en primitiv tanke om värdenas ursprung, om varifrån den etik härstammar, som vårt rättssamhälle har byggts upp på, om hela det sociala samhällssystemets grund i det kristna barmhärtighetsidealet, med sina sjukhus, bidrag. åldringsvård etc Om vetenskapens grund i tron på en sanning som är densamma för alla, vilket vi skulle sakna utan den uppenbarade sanningen. Rothstein förstår inte att i och med att människan har en transcendent plats i tillvaron, så kan hon alltid återknyta (re-ligiare) till denna. Hon kan förlora allt, men ändå vinna livet Korruption och kriminalitet må vara stor o fattiga länder, det är inte svårt förstå anledningen till detta. Det är en samhällsordning som dock inte har något alls med relgionen att göra. Snarare beror den ju på att man inte följer Guds lagar, än att man följer dem. Varför är det så? Borde detta inte vara den enkla frågan som skulle ställas? Om medborgarna inte lyder lagen är lösningen väl knappast att dölja den för dem och låtsas att den inte finns.
2 kommentarer:
Utdrag (se nedan) ur denna artikel lades som kommentar under artikeln,med tydlig avsändare, men togs omedelbart bort av redaktionen på DN.
Detta lades in:
---Bo Rothstein tycks alltså inte förstå att varken katolska kyrkan i Sverige med sina 106 000 medlemmar eller judiska församlingen, med sina 4400, finns till för att skapa en bättre värld. Detta är så att säga en sidoeffekt av att man tror att Gud skapat människan till sin avbild och att människan därför också måste lyssna till Guds röst. Men Gud utvalde inte sitt folk och sände inte Jesus för att utrota fattigdomen eller förbättra levnadsstandarden. Utan för att rädda människan.---
Om du förhåller dej skeptisk till World Values Surveys data och metodologi så kan du istället sätta dej in i The social progress imperative's metodologi. Dom mäter befolkningars tillgång till färskt vatten, utbildningsmöjligheter, diskriminering
och våld mot minoriteter, religionsfrihet, politisk terror, dödligt våld, livslängd,
hälsa, barnadödlighet, miljöföroreningar, och många andra parametrar, som sammantaget resulterar i the social progress index.
De länder som placerar sig högst på detta index är de länder som har minst religiöst inflytande, och de länder som placerar sig lägst är de länder som har störst religiöst inflytande.
Du antyder att de ideal som resulterat i denna civilisationsprocess härstammar i
kristendomen, du nämner sjukhus, bidrag och åldringsvård som exempel på detta.
Jag kan inte påstå att det är något specifikt kristet att vilja hjälpa sina medmänniskor. Jag påstår att det är något specifikt mänskligt och att ursprunget till detta medmänskliga beteende föregår kristendomen med många tusen år. Kristendomen är dryga 2000 år, men Homo Sapiens är enligt rådande antroplogiska föreställningar 200 000 år. Att dessa medmänskliga egenskaper återfinns i olika religiösa skrifter är självklart därför att dessa är skrivna av människor. Att moralens utveckling skulle ha tagit sin början i och med kristendomens födelse
stämmer inte enligt min mening.
Jag skulle kunna citera många ställen ur bibeln där gud uppmanar till mord, hat, förtryck, krig, etniska rensningar osv. Handlingar som för de allra flesta religiösa såväl som sekulära människor är att betrakta som kriminella. Så när du antyder att korruption, kriminalitet och fattigdom är ett resultat av att människor inte följer guds lagar, vilka av alla lagar syftar du på då? Bibeln är full av lagar, bud, uppmaningar och dekret som är både motsägelsefulla och kryptiska. När Ku Klux KLan mördar mörkhyade människor och hävdar att dom gör det i enlighet med guds påbud, vad gör deras tolkning av guds ord mindre sann än din tolkning?
Skicka en kommentar