2357 ---Med stöd av Skriften som framställer homosexuella handlingar som i högsta grad klandervärda har traditionen alltid förklarat att ”homosexuella handlingar i sig själv är felaktiga”. De strider mot den naturliga lagen. De stänger av den sexuella akten från att ge liv. De har inte sitt ursprung i en känslomässig komplementaritet. De kan aldrig i något fall godkännas.
2358 Ett icke ringa antal människor uppvisar grundläggande homosexuella tendenser. Denna böjelse har objektivt sett en felaktig inriktning; för de flesta av dem utgör den en verklig prövning. Man skall ta emot dem med respekt, medlidande och finkänslighet. Varje tecken på orättfärdig diskriminering när det gäller dessa människor skall undvikas. Dessa personer är kallade att förverkliga Guds vilja i sitt liv, och om de är kristna är de kallade att med Herrens offer på korset förena de svårigheter de kan råka ut för på grund av sin läggning. (Katolska Kyrkans katekes)
1973 utgav Troskongregationen en instruktion, med ymniga referenser till koncilietexterna, som behandlade sexualetik i det moderna samhället. Där fastslås att
Genom giftermål tas faktiskt kärleken till gifta människor upp i den kärlek som Kristus oåterkalleligt har givit till kyrkan, medan utsvävande sexuell förening orenar den helige Andes tempel som den kristna människan har blivit genom dopet. Sexuell förening är därför endast legitim om ett definitivt löfte för hela livet har avlagts mellan mannen och kvinnan. (Sacra Congregatio pro Doctrina Fidei, Declaratio Persona humana)
År 2003 kom ett Övervägande från Troskongregationen angående "förslag att ge lagligt erkännande av förening mellan homosexuella personer" Där sammanfattas:
11. Kyrkan lär att respekten för homosexuella inte på något sätt kan leda till godkännande av homosexuellt beteende eller till ett juridiskt erkännande av homosexuella föreningar. Det allmänna bästa kräver att lagar erkänner, främjar och skyddar äktenskapet som grund för familjen, samhällets främsta enhet. Att lagligt erkänna homosexuella föreningar eller att placera dem på samma nivå som äktenskapet skulle inte bara innebära godkännande av avvikande beteende, med följden av att det blir en modell i dagens samhälle, utan det skulle också dölja grundläggande de värden som tillhör den gemensamma mänskliga arvedelen. Kyrkan kan inte underlåta att försvara dessa värden, för det goda för män och kvinnor, och för hela samhällets väl. (Congregatio pro Doctrina Fidei, Nota: Diverse quaestioni concernenti l’omosessualità, )
Men kan verkligen inte kyrkan ändra sig? Tidernas ändras, världen ändras, och människans vanor med den. Ska vi verkligen klamra oss fast vid katekeser och gamla dokument från tjugo år tillbaka i tiden?
Så frågar sig många, inte minst inom vår egen kyrka. Hade det handlat om naturvetenskapliga teorier, om fakta vi fått genom våra sinnen och instrument, så skulle det vara en annan sak. Då är det snarast en plikt att vara öppen för nya upptäckter. Men här handlar det om vad Gud uppenbarat och givit oss genom apostlarnas vittnesmål, genom skrift och tradition och inte minst våra heliga förebilder. Om detta kan vi inte tro en sak idag och en annan imorgon, och inte heller undervisa i konflikt med vad vi själva fått oss undervisat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar