tag:blogger.com,1999:blog-4376282336108811267.post4258830248306653581..comments2023-03-31T18:24:26.876+02:00Comments on Nytt och Noterat: Etisk härdsmältaEditor/KATOLSK OBSERVATÖRhttp://www.blogger.com/profile/03523671619113388128noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-4376282336108811267.post-86585580727467646132012-02-28T12:20:46.710+01:002012-02-28T12:20:46.710+01:00Ett stort problem i detta är också att man tillåte...Ett stort problem i detta är också att man tillåter anonyma donatorer vilket för det kommande barnet innebär att viktig information om ens ursprung inte finns tillgängligt.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4376282336108811267.post-47486191285062868042012-02-28T12:12:21.844+01:002012-02-28T12:12:21.844+01:00Det hela kan beskrivas som en härdsmälta, men det ...Det hela kan beskrivas som en härdsmälta, men det är ingenting nytt. Den tidigare påven Gregorius den store skrev följande (sammandraget ur minnet):<br />1) När vi möter en frestelse är det vår moraliska skyldighet att motstå den, annars drar vi Guds vrede över oss. Vreden består i att vi får det vi vill snarare än vad vi behöver. Det vi får är synden.<br />2) Om vi fallit, och syndat, är det vår moraliska skyldighet att omedelbart ångra synden, annars ådrar vi oss Guds vrede. Det vi får är tillfredsställelsen genom synden.<br />3) Om vi kommit så långt måste vi ta avstånd från tillfredställelsen, annars formar vi en ovana.<br />4) Om vi vandrat ända hit måste vi ta ansvar genom att ta kontroll över våra liv, genom att avstå även från legitim tillfredsställelse, t.ex. genom fasta och botgöring. Gör vi inte det kommer Guds vrede över oss även i detta steg, och vi blir blinda för vad som är rätt och fel.<br /><br />Det var emelelrtid inget nytt som påven uppfann. Paulus skriver i sitt brev till de kristna i Rom (rom 1:18 - 31)<br /><b><br />18 Ty Guds vrede uppenbaras från himlen och drabbar all gudlöshet och orätt hos de människor som håller sanningen fången i orättfärdighet.<br />19 Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem.<br />20 Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem;<br />21 de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades.<br />22 De ville gälla för visa men blev till dårar.<br />23 De bytte ut den oförgänglige Gudens härlighet mot bilder av förgängliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur.<br />24 Därför lät Gud dem följa sina begär och utlämnade dem åt orenhet, så att de förnedrade sina kroppar med varandra.<br />25 De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen.<br />26 Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt,<br />27 likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.<br />28 Eftersom de föraktade kunskapen om Gud lät han dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt så att de gjorde det som inte får göras,<br />29 uppfyllda av allt slags orättfärdighet, elakhet, själviskhet och ondska, fulla av avund, blodtörst, stridslystnad, svek och illvilja.<br />30 De skvallrar och baktalar. De föraktar Gud. De är fräcka, övermodiga och skrytsamma, uppfinningsrika i det onda, uppstudsiga mot sina föräldrar,<br />31 tanklösa, trolösa, kärlekslösa, hjärtlösa. 32De vet vad Gud har bestämt: att alla som lever så förtjänar döden. Ändå är det just så de lever, ja än värre, de tycker det är bra när andra gör det.<br /></b><br /><br />I de första verserna alluderar aposteln till syndafallet och kunskapens träd. <i> Därför utlämnade han människorna till orenhet</i><br /><br />Sedan inriktar vi oss mot det skapade i stället för skaparen. <i>Därför utlämnar han oss till förnedrande lidelser</i><br /><br />I steg tre föraktar vi kunskapen om Gud. <i>Därför hemfaller vi åt föraktliga tankesätt ... och inte endast lever så själva, utan finner det också bra när andra gör det</i><br /><br />Inte heller Paulus hittade på något nytt. Jesaja skriver (Jes. 5:20):<br /><b>Ve dem som kallar ont för gott och gott för ont, som gör mörker till ljus och ljus till mörker, surt till sött och sött till surt!</b><br /><br />I början skäms man alltså för sina synder. Sedan rättfärdigar man dem, t.ex. med att andra är värre syndare. Sedan ser man synden, och dess frukt, som en rättighet, varefter man tar illa vid sig om någon annan avstår från det, eller - ännu värre - påpekar det tveksamma, och slutligen försöker man att få andra med sig i det hela. Det är vad Paulus skriver i fortsättningen av sitt brev.<br /><br />Så var det på den tiden. Hur är det i dag? Bör vi bli förvånade?Stefan Herczfeldhttp://sleepaz.wordpress.comnoreply@blogger.com